Dokumentacje Marketing Własna firma

Współpraca z agencją SEO. Jak powinna wyglądać – 7 zasad

Dziś chciałbym wszystkim początkującym (i nie tylko) przedsiębiorcom przybliżyć temat tego jak wygląda modelowa współpraca z agencją SEO.
 
Jak większość przedsiębiorców najprawdopodobniej:
 
– albo nie masz czasu na pozycjonownaie swojej strony
– nie posiadasz własnego działu SEO (bo jest Ci nie potrzebny)
– lub brak Ci odpowiedniej wiedzy.
 
Dlatego właśnie decydujesz się na zlecenie pozycjonowania swojej strony internetowej wyspecjalizowanej agencji. Outsourcing usługi pozycjonowania stron www jest rzeczą popularną i często praktykowaną.
 
Dlaczego? Bo jeśli jesteś np.: fotografem to daleko Ci do budowania własnego działu SEO, prawda? Ponadto nie masz czasu na naukę tych wszystkich rzeczy a dodatkowo kto obsłuży Twoich klientów gdy Ty będziesz pozycjonował swoją stronę www? No właśnie.
 
Większość przedsiębiorców woli skupić się na swoim biznesie niż na pobocznych – niekiedy bardzo dalekich im, branżach. I bardzo dobrze.
 

Zatem jak być pewnym, że wybrana przez nas agencja SEO odpowiedzialna za pozycjonowanie naszej strony internetowej, jest dobrym wyborem?

Jak ograniczyć 4 główne ryzyka takie jak:
 
– strata pieniędzy na mało-efektywne działania SEO
– strata czasu na współpracę z nieodpowiednią agencja SEO
– wyrzucenie strony z wyników wyszukiwania google
– związanie się z agencją SEO na długi okres ( nawet jak nie bedzie efektów)
 
?
1584390997

Dołącz do ScenaBiznesu.pl

Otrzymasz bezpłatny egzemplarz e-booka „Strategia pozyskiwania klientów online – SEOoraz liczne, dedykowane materiały – dla naszych subskrybentów.

 
Tego dowiesz się z tej publikacji.
 
Zlecenie pozycjonowania strony internetowej zewnętrznej firmie polega na delegowaniu tej czynności specjalistom, którzy posiadają (niekiedy) wieloletnie doświadczenie i którzy odpowiednio zajmą się pozycjonowaniem serwisu. Aby jednak osiągnąć zadowalające rezultaty, konieczne jest spełnienie kilku warunków zarówno przez agencję SEO jak i przez Ciebie, drogi przedsiębiorco.
 

Współpraca z agencją SEO to KOMUNIKACJA

Zdarza się, że klienci (firmy, przedsiębiorcy) po zleceniu usługi pozycjonowania i opłacenia faktury VAT uważają temat za zamknięty i wprost dziwią się, że „seowiec” coś jeszcze od nich chce.

Czasami bywa tak, że pomimo stosunkowo dobrego kontaktu przed rozpoczęciem kampanii, zaraz po, przestajemy się agencjom SEO w ogóle interesować ( do momentu gdy nie będzie rezultatów z ich pracy 😃 ).

„Komunikacja jest podstawą dobrej współpracy.”

I do takiej postawy Cię gorąco zachęcam.

Jako właściciel firmy musisz pamiętać, że zaczęcie współpracy z agencją SEO to nie jest to samo co zamówienie wody do biura.

Ta współpraca praktycznie zawsze powinna być traktowana jako WSPÓŁPRACA dwóch stron a nie wykonanie usługi po opłaceniu FV. Agencja seo powinna być traktowana jak „nowy pracownik Twojej firmy”, zaraz wyjaśnię dlaczego.

To bardzo ważne z punktu widzenia zarówno agencji SEO jak i z Twojego, bo przecież chcesz wiedzieć jak są pożytkowane Twoje ciężko zarobione pieniądze, prawda?

No właśnie:)

Jeśli sam nie masz czasu na kontakt z agencją SEO, wydeleguj do tego osobę ze swojej firmy. Niech ona będzie odpowiedzialna za ten temat od A do Z.

Zaraz, zaraz ale kogo…?

Odpowiedź jest tylko jedna. Osobę z marketingu. Wie ona jakie macie cele marketingowe oraz strategie na najbliższe kilka miesięcy lub nawet lat. Ponadto zna Twojego idealnego klienta – osoby do których chcecie trafić ze swoją ofertą.

Więcej o definiowaniu swojego idealnego klienta możecie znaleźć w tym właśnie wpisie.

Dzięki tym informacjom będzie ona wstanie pokierować działaniami agencji ,zgodnie z nurtem w jakim płynie marketing Twojej firmy. A o to w tym wszystkim chodzi.

A jeśli takowej osoby nie masz…, cóż musisz znaleźć ten czas u siebie. Jeśli chcesz cieszyć się dobrymi efektami współpracy z Agencją interaktywną SEO, konieczna jest współpraca.

Musisz taką agencję traktować jak pracownika, bo przecież ona ma dla Ciebie zarabiać pieniądze w postaci nowych klientów, czyż nie tak? Jeśli nie poświęcisz jej odpowiedniej ilości uwagi to tak samo jak byś zatrudnił pierwszą lepszą osobę z chodnika i kazał jej pozyskiwać klientów.

Taka osoba narobiła by więcej szkodny niż pożytku.

Znam wiele przypadków, z życia moich znajomych, którzy już na etapie próby omówienia i wdrożenia audytu SEO przez agencje pozycjonującą „ignorowali” telefony oraz maile od agencji. Jest to problematyczne dla agencji SEO, ponieważ brak zgody na wdrożenie zmian (po audycie) powoduje gorsze efekty pozycjonowania. Dlatego jeszcze raz podkreślę – komunikacja jest podstawą dobrej współpracy.

Gdy już ustalisz osobę odpowiedzialną za kontakt z agencją seo kolejnym etapem jest przebieg tej komunikacji.

Jak zatem powinna ona wyglądać?

Określ cele i założenia kampanii SEO.

Musisz jasno i konkretnie powiedzieć agencji seo czego od niej oczekujesz. Chodzi tutaj o określenie celów kampanii SEO, musicie sie wzajemnie zrozumieć czego Ty chcesz a co ci oferuje agencja – czyli np. jeśli chcesz zwrotu z wydatków, powiedz to. Jeśli oczekujesz odpowiedniego wzrostu sprzedaży, nie krępuj się tylko zaznacz to w swoim komunikacie. Pamiętaj, że jeśli umówisz się na wzrost ruchu czy pozycji Twojej strony w wyszukiwarce google, agencja niekoniecznie zwróci uwagę na wysokość sprzedaży, czy zwrot z poniesionych nakładów – nie to będzie jej celem.

Daj się poznać.

Zbierz, wypunktuj i przekaż agencji najważniejsze informacje o swojej firmie. Ponadto, określ swoją grupę docelową – zrób to bardzo dokładnie!! – i spróbuj znaleźć cechy, które wyróżniają Twoją firmę na tle konkurencji. Jeśli jesteś właścicielem, masz je w jednym palcu :). Opisz swoje najważniejsze produkty lub usługi i wymień te, na których zależy Ci najbardziej. Jeśli Twoja strona była w przeszłości pozycjonowana koniecznie poinformuj o tym agencję.

Te wszystkie rzeczy mają jeden cel: pozwolą one agencji SEO na dużo lepsze zrozumienie tego, czym konkretnie zajmuje się Twoja firma, kim jest jej potencjalny klient oraz w jaki sposób powinni kreować jej wizerunek w sieci.

Daj dostęp do narzędzi specjaliście SEO.

Każda poważna agencja SEO po rozpoczęciu współpracy poprosi o dostęp do dwóch niezbędnych dla nich narzędzi. Mowa tutaj o Google Analytics oraz Google Search Console. Jeśli nie wiesz co to są za narzędzia a tym bardziej jeśli ich nie masz zainstalowanych na swojej stronie – nie martw się. Agencja pozycjonująca zrobi to dla Ciebie zazwyczaj nie odpłatnie.

Podpisz NDA

To kluczowe (zwłaszcza w dobie RODO) aby Twoje dane były bezpieczne. Dowiedz się kto i w jakim zakresie po stronie agencji ma dostęp do Twoich danych firmowych.

Ok, po tej części zapewne już wiesz co powinieneś zrobić po swojej stronie jeśli mówimy o pozycjonowaniu Twojej strony www. Teraz zobaczmy czego oczekiwać i przed czym się wystrzegać jeśli chodzi o współpracę z agencją SEO.

Pewnie nie raz jako właściciel firmy słyszałeś słowa:

  • „Proszę pana dzięki nam pana strona www będzie na pierwszych miejscach w google”
  • „Proszę pani współpraca z nami to same korzyści”
  • „Proszę pana dzięki nam będzie Pan miał więcej klientów niż kiedykolwiek.”
  • itp., itd.

Sam prowadzę firmę i nie raz słyszałem takie słowa podczas rozmów z różnymi specjalistami SEO.

Jednak, jak one mają się do rzeczywistości? Otóż różnie to bywa. W seo jak i wszędzie obowiązuje jedna zasada:

„Albo tanio albo dobrze.”

Nie da się osiągnąć jednego i drugiego celu jednocześnie.

Najgorsza sytuacja jest wtedy gdy ktoś Ci obiecuje, że za 300 zł/mc będziesz na 1 miejscu na frazę np: „ubezpieczenia warszawa” (frazy z branży finansowej są bardzo trudne do pozycjonowania) – dlatego ją przytoczyłem.

Jednak nie tylko taka sytuacja powinna powodować u Ciebie zapalenie czerwonej lampki. Oto kilka kolejnych:

  • Agencja rozliczy się z tobą wyłącznie za uzyskany efekt
  • Obiecuje fantastyczne efekty w krótkim czasie
  • GWARANTUJE pozycje w TOP10 już po kilku dniach – tygodniach

Takie obietnice i zapewnienia mogą świadczyć o tym, że firma, z którą prowadzisz rozmowy najprawdopodobniej stosuje niedozwolone praktyki, które mogą skutkować nałożeniem na Twoją stronę filtra od Google – usunięcie Twojej strony z wyników wyszukiwania google. To również przesłanka, że pozycjonowanie będzie się odbywało na najmniej konkurencyjne frazy, które najłatwiej wypromować, ale te pozycje nie przełożą się na zysk, wzrost odwiedzin, itp.

Zatem o co powinieneś zapytać agencję SEO zanim zdecydujesz się na współpracę?

  • O metody pozycjonowania. Dowiedz się na co agencja z którą rozmawiasz kładzie szczególny nacisk. (Powinna budować naturalne zaplecze)
  • Czy stosują „automaty” do wymiany linków tzw. SWLe. (Nie powinni ich stosować:) )
  • Jak będzie wyglądało raportowanie. Dowiedz sie jakie informacje otrzymasz w raportach. (pozycje wybranych do pozycjonowania słów kluczowych, przyrost linków prowadzących do Twojej strony www, pozycje konkurencji na wspólne słowa kluczowe)
  • Co zrobią w przypadku jeżeli Twoja strona otrzyma karę od Google w wyniku ich metod pozycjonowania.
    W jaki sposób będą wybierali słowa kluczowe do pozycjonowania? I czy w ogóle będą to robić? (powinni)
  • Kiedy możesz spodziewać się efektów? (Normalny czas w zależności od konkurencyjności fraz to około 3 – 6 mc.)

Gdy juz zbierzesz te wszystkie informacje od kilku agencji kolejnym krokiem jest porównanie ofert a następnie…

Przeanalizowanie umowy…

Nie brałbym pod uwagę firmy, która chce Cię zobowiązać do współpracy na okres dłuższy niż 3 mc. Tyle powinien maksymalnie wynosić minimalny okres współpracy. Dlaczego? Ponieważ jest on wystarczający do przeprowadzenia audytu SEO oraz prac optymalizacyjnych których to wymaga pozycjonowanie strony. Po tych 3 mc umowa powinna stać sie umową na czas nieokreślony najlepiej bez okresu wypowiedzenia – tak będzie dla Ciebie najbezpieczniej. JEdnak znaleźć taką umowę to prawdziwa sztuka.

Bardzo często zdarza się ze firmy stosują 2,3 a nie kiedy nawet 6 miesięczny okres wypowiedzenia argumentując to tym, że inwestują w zaplecze dla Twojej strony www, co jest absolutną bzdurą. Dlaczego? Ponieważ jeśli nawet zbudowali zaplecze specjalnie dla Ciebie ( w co wątpię) to i tak wykorzystają je dla innego klienta. To takie proste.

Niekiedy w umowach można znaleźć takie kwiatki jak np.: zakaz wyrażania swojej opinii o agencji SEO po zakończeniu współpracy pod karą groźby finansowej… TAK takie kwiatki też można znaleźć – sam miałem przed soba taką umowę. Pytanie dlaczego tego zakazują, czyżby dlatego że nie planują mieć żadnych efektów??? 😀

O umowach można by pisać całe książki jednak nie taka jest intencja tego wpisu. Jeśli masz wątpliwości co do tego czy dana umowa jest ok – skontaktuj się ze swoim prawnikiem, on uświadomi cię dlaczego ta umowa jest lub nie jest dobra dla Ciebie i Twojej firmy.

PRO TIP. Jeśli nie wiesz jak sprawdzić czy agencja SEO jest dobra w tym co robi. Wpisz w google frazę: „pozycjonowanie stron  + miasto”, np.: „pozycjonowanie stron Włocławek” i popatrz, które agencje SEO są w czołówce wyników wyszukiwania na tą frazę. To będą te agencje którymi w pierwszej kolejności powinieneś się zainteresować.

Następnie analiza umów oraz zasad współpracy, którą opisywałem wyżej. Idąc tym tropem na pewno nawiążesz owocne relacje biznesowe.

Aha. Jeśli chcesz otrzymać strategię SEO dla swojej firmy na lata 2020 -20XX kliknij tutaj i pobierz ją za darmo.

Nieograniczonych wzrostów Ci życzę!

1584390997

Dołącz do ScenaBiznesu.pl

Otrzymasz bezpłatny egzemplarz e-booka „Strategia pozyskiwania klientów online – SEOoraz liczne, dedykowane materiały – dla naszych subskrybentów.

No Comments Found

Leave a Reply