Biznes Marketing

Tematyka bloga firmowego – jak wybrać ją mądrze

Wielokrotnie spotykam się w sieci z blogami, które dotyczą wszystkiego i niczego – innymi słowy, tematyka bloga jest płynna. W takich miejscach możemy znaleźć zarówno relacje z podróży, porady kulinarne, jak i recenzje nowych książek, czy odpowiedzi na życiowe lub codzienne dylematy.
 
Czy to dobrze? To zależy od tego do kogo chcesz kierować swoje treści. O tym jak określić grupę docelową czyli to kto ma czytać Twojego bloga opisywałem w artykule:
 
1584390997

Dołącz do ScenaBiznesu.pl

Otrzymasz bezpłatny egzemplarz e-booka „Strategia pozyskiwania klientów online – SEOoraz liczne, dedykowane materiały – dla naszych subskrybentów.

Jaka tematyka bloga?

W przypadku blogów firmowych, najlepiej będzie jeśli blog będzie jednotematyczny. Czytelnik tam wchodzi i wie, czego może się spodziewać. Blogi sklepów z artykułami do makijażu powinny być o makijażu, z artykułami do kuchni idealnie będzie jeśli będą o gotowaniu, itp. 
 
Jednak coraz częściej spotykamy blogi wielotematyczne, tzw. lifestylowe. Z reguły nie są one blogami firmowymi. Co ciekawe mają sporo czytelników, więc chyba nieźle przędą, prawda?
 
Z jednej strony konkretna tematyka ułatwia blogowanie, ale z drugiej wielu blogerów aż korci, żeby zająć się różnymi tematami. 

 

Blog wielotematyczny – czy warto?

Jeśli jesteś zawodowym blogerem (lub chcesz nim być) tematyka bloga może mieć dla Ciebie drugorzędne znaczenie bo i tak będziesz pisał o tym co sprawia Ci przyjemność.
 
Niekiedy może się zdarzyć, że zmienisz tematykę bloga, lub wpleciesz kilka/kilkanaście artykułów z innego tematu – właśnie dlatego taki blog w większości przypadków będzie wielotematyczny.
 
Istnieje jednak ryzyko bloga wielotematycznego
 
Oznacza to, że będziesz mieć kilka grup docelowych. Ważnym aspektem blogów wielotematycznych jest sam wkład, inwencja oraz wiedza autora.
 
Zanim zdecydujesz się prowadzić bloga wielotematycznego musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy aby na pewno jesteś na tyle dyspozycyjny, utalentowany, błyskotliwy i wszechwiedzący, żeby prowadzić bloga o szerokim spektrum tematycznym?
 
Internet jest specyficznym medium. Poprzez pełną anonimowość czytelników, jeśli potkniesz się w jakimś temacie możesz spotkać się z „wszechobecną” falą krytyki – nie jest to przyjemne. Nie mówiąc już o fakcie utraty reputacji która często jest budowana latami.
 
Dlatego też szalenie ważne jest, abyś był pewny, że dasz radę przekazać wszystkie informacje w sposób kompetentny. 
 
Prowadzenie bloga wielotematycznego wymaga ogromnych nakładów czasu, samozaparcia oraz pieniędzy. Jeśli chodzi o jedną dziedzinę, to sprawa jest prosta. Kiedy mamy ich na blogu kilka, zaczynają się schody.
 
Przykłady blogów wielotematycznych:
 

 

Blog monotematyczny

Internauta, którego ciekawi kolarstwo raczej nie stanie się stałym czytelnikiem bloga, na którym kiedyś od niechcenia pojawiły się dwa wpisy na ten temat. Będzie korzystał raczej z miejsca, które o wiele bardziej eksploatuje ten temat. 
 
Zwróć uwagę na najpopularniejsze polskie i zagraniczne blogi – zarówno te firmowe jak i nie. Właściciele tych stron w znakomitej większości są monotematyczni. Stawiają na tworzenie konkretnych treści dla konkretnych, zainteresowanych nimi użytkowników. 
 
Dlaczego tak robią? Odpowiedź jest bardzo prosta. Skupiając się na wielu tematach, nie byliby w stanie zbudować tak dużych społeczności wokół swojego bloga. Dlatego zwłaszcza na początku tak ważne jest skupienie się na jednym temacie.
 
Ponadto jedna tematyka to jedna, konkretna grupa odbiorców. Wiesz czego oni oczekują, o czym chcą czytać oraz jakimi słowami  daną treść im przekazywać.
 
Mocno „wyeksploatowane”, treściwe i wartościowe treści budują Tobie jako autorowi renomę, jest to szalenie ważne w aspekcie monetyzacji bloga. Ale to temat na inny wpis:)
 
Kolejnym aspektem jednotematycznego bloga jest stosunkowa łatwość pozycjonowania w wyszukiwarkach. Wysoka jakość treści i częste aktualizacje sprawiają, że blog będzie „pozycjonował się sam”.
 
Oczywiście to tylko przenośnia bo minimalne działania i tak będziesz musiał wykonać jednak będą one tańsze i łatwiejsze niż w przypadku wielotematycznego bloga.
 
Co więcej możesz liczyć przede wszystkim na skupienie wokół siebie wiernego grona stałych czytelników, którzy będą wracać po każdy tekst, który napiszesz. Aby tych czytelników zdobyć polecam skupienie się na Social Mediach i promocji bloga właśnie przy pomocy tego medium – zwłaszcza na początku.
 
Przykłady blogów jednotematycznych:
 

 

Blog jednotematyczny jako blog firmowy – korzyści

Przy blogach firmowych warto jest krążyć nie tylko wokół jednego wąskiego tematu. Warto zastanowić się i sprawdzić co lubią Twoi klienci o czym czytają, jakie problemy mają. Następnie opisując te tematy nawiązywać do swoich produktów lub usług.
 
Tak samo jak w przypadku „prywatnego” bloga, takie działanie pozwoli budować renomę firmie go prowadzącej. Z biegiem czasu stanie się ona ekspertem w swojej dziedzinie.
 
Przyznaj sam, znacznie chętniej kupuje się od firmy które zna się na oferowanych przez siebie produktach i usługach niż od firmy, która robi to tylko i wyłącznie dla pieniędzy, prawda?
 
Ta zależność rośnie wprost proporcjonalnie do ceny produktu. Im droższe produkty masz tym większej renomy potrzebujesz aby skalować swój biznes.
 
Dotarliśmy do końca, skoro już określisz zakres tematów poruszanych na swoim blogu firmowym, zobacz skąd brać tematy, które będą chcieli czytać Twoi czytelnicy – przyszli klienci! 🙂
 
Artykuł na ten temat znajdziesz tutaj:
 
 

P.S. Mam prośbę. Jeśli uważasz że ten artykuł jest wartościowy – udostępnij go w social mediach i pozwól pomóc innym…

LUB

Zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent!

Nieograniczonych wzrostów Ci życzę!!!

1584390997

Dołącz do ScenaBiznesu.pl

Otrzymasz bezpłatny egzemplarz e-booka „Strategia pozyskiwania klientów online – SEOoraz liczne, dedykowane materiały – dla naszych subskrybentów.

No Comments Found

Leave a Reply