Na scenie

Jak założyć firmę graficzną – wywiad

Dziś dowiemy się jak założyć firmę graficzną (ale nie taką zwykłą). Moim gościem jest Maciej Wężykowski, właściciel firmy Rendart. Maciej od kilku lat prowadzi firmę, która to swoje podwaliny otrzymała jeszcze na studiach Macieja.

Z wywiadu tego dowiesz się jak wyglądały początki Rendart oraz jakie będą kolejne etapy rozwoju tego kilkunastoosobowego (w tym momencie) przedsiębiorstwa.

Zanim jednak zaczniemy…

1584390997

Dołącz do ScenaBiznesu.pl

Otrzymasz bezpłatny egzemplarz e-booka „Strategia pozyskiwania klientów online – SEOoraz liczne, dedykowane materiały – dla naszych subskrybentów.

Ok przejdźmy do tego co najciekawsze, artykułu.

Napisz coś o sobie i swojej firmie. Czym się zajmujecie, co oferujecie?

Prowadzę i rozwijam firmę graficzną wyspecjalizowaną w pracy dla branży deweloperskiej i produkcyjnej.

Naszym klientom dajemy możliwość sprzedawania bez konieczności posiadania (a tym samym inwestowania środków) w fizyczny produkt – tworzymy wizualizacje osiedli deweloperskich i produktów, oraz projektujemy materiały marketingowo-sprzedażowe prezentujące wizualizacje (od logotypu, przez katalogi, po strony www).

Zespół liczy kilkanaście osób, w tym 3 project managerów.

Mimo, że jestem architektem z wykształcenia a grafikiem z zamiłowania to prawdziwie dobrze czuje się w tabelkach, tworząc procedury i takim metodycznym podejściem chce klientom dostarczać realną wartość: możliwość sprzedaży nieruchomości o kilkanaście miesięcy wcześniej, łatwiejszy i tańszy proces sprzedażowy, wydajniejsze biura sprzedaży. Odcinam się od artystycznych i chaotycznych kolegów z branży.

Skąd pomysł na tego typu biznes? Jaki był początek?

Po studiach architektonicznych chciałem podziałać z własną działalnością. W samej architekturze musiałbym spędzić 5-10 lat pracując u kogoś, żeby zbudować doświadczenie, kontakty i uprawnienia zawodowe, a i tak zawód nie wiąże się z dobrymi zarobkami czy prostą pracą. Wizualizacje robiliśmy pół-komercyjnie w czasie studiów, więc postanowiliśmy (z moją narzeczoną, a obecnie żoną), że to dobry kierunek.
 

Jak wygląda konkurencja? Czy robiłeś badanie rynku? W jaki sposób to zrobiłeś, a jeśli nie to dlaczego?

 
Konkurencja jest, jak w każdej branży. Na Śląsku rynek deweloperski był i jest nadal dużo mniej rozwinięty niż w Warszawie, Wrocławiu czy Krakowie, więc i firm/freelancerów jest mniej. A już takich, gdzie jest więcej niż 1-2 osoby praktycznie nie ma.
 
Pierwszą formą działalności testującej rynek było oparcie się o Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości. Od samego początku postawiłem na prace nad firmą, a nie w firmie: ustalanie procedur, dobieranie do zespołu grafików (na początku kolegów) lepszych w wąskich zakresach niż ja. Ja polubiłem kontakt z klientem, działania rozwojowe, budowanie relacji.
 
Rynek badamy regularnie co 1-2 lata, sprawdzając konkurencję za równo po kątem stawek jak i podejścia sprzedażowego i marketingowego.
 

Ile zainwestowałeś w ten biznes na początku? Co to były za koszty? Skąd pozyskałeś pieniądze?

 
Od samego początku trzymamy się podejścia Leanowego. AIP pozwoliło oszczędzić na narzutach państwowych. W 100% zdalny zespół obniża koszty pracy. Po 2 latach w AIP przy założeniu działalności udało się uzyskać dotację z urzędu pracy, która sfinansowała zakup maszyny do renderowania. W sumie na komputery, materiały 3D i sprzęt poszło już kilkadziesiąt tysięcy.
 

Jak zdobyłeś pierwszego klienta i kiedy to nastąpiło?

 
Pierwszych klientów pomogli mi pozyskać koledzy z grupy BNI. Dzięki tej pozytywnej ekipie i ich rekomendacjom pozyskujemy większość naszych klientów.
 

Ilu teraz klientów miesięcznie obsługuje Twoja firma i kim oni są?

 
W 95% to deweloperzy: kilku dużych, kilku średnich i kilkudziesięciu małych lub początkujących. W 2019r. zrealizowaliśmy ok 120 zleceń.
 
Takich prawdziwie stałych klientów mamy wśród producentów: AGATA S.A., GROS, Polfendo, Dolle. Projekty trwają od kilu tygodni do kilku miesięcy.

Jakie formy marketingu sprawdzają się w Twojej firmie? Czy testowałeś inne formy reklamy? Jaki był tego skutek?

 
Działamy głównie dzięki marketingowi rekomendacji/szeptanemu. Budujemy partnerstwa z branżami, które również obsługują deweloperów czy producentów i wymieniamy się kontaktami. Dopiero w połowie 2019 r. porządniej podeszliśmy do marketingu: zbudowaliśmy nową stroną i ją rozwijamy o kolejne podstrony, artykuły, wpisy i działania SEO. Puki co nie ma z tego tytułu znaczących rezultatów.
 

Gdybyś mógł cofnąć czas co zmieniłbyś w prowadzeniu firmy i dlaczego?

 
Podpisałbym lepszą umowę z kolegą, który później podkradł mi kilku ważnych klientów. W firmie bardzo dużo czasu poświęcam na planowanie i ciągłe zdobywanie wiedzy. Rozwijamy się x1.5-2 co roku. Nie ma za wiele rzeczy, które chciałbym zmienić.
 

Jakie trudności napotykasz w trakcie prowadzenia swojej działalności? Czy miałeś jakieś sytuacje kryzysowe, z powodu których chciałeś zrezygnować ze swojego interesu i zająć się czymś innym?

 
Nie wyobrażam sobie pracy dla kogoś innego. Stresujące sytuacje były i są, ale nie kryzysowe, bo staram się prowadzić bardzo bezpieczny biznes (wysokie zaliczki, krótkie terminy płatności, umowy, procedury).
 
Stosuję zasadę brania 100% odpowiedzialności za wszystko co robię, czyli nawet jeśli Project Manager popełni jakiś błąd, to wiem, że ja gdzieś wcześniej popełniłem ważniejszy po mojej stronie.

Wiadomo, że każdy przedsiębiorca musi się rozwijać. Skąd Ty czerpiesz wiedzę?

 
Zewsząd!
 
  • BNI – rozmowy z kolegami biznesowymi jak oni prowadzą swoje biznesy (5-10-20 letnie).
  • Techmine – spotkania dyskusyjne z doświadczonymi przedsiębiorcami na tematy od sprzedażowych, przez marketingowe, zarządcze, aż po wizji na firmę.
  • Blogi: Casbeg.
  • Podcasty: Nowoczesna sprzedaż i marketing mojego kolegi Szymona Negacza, Mała Wielka Firma, Zaprojektuj Swoje Życie, Zen Jaskiniowca. Audiobooki i książki: mocno polecam Built To Sell.
  • Nieocenione wieczorne dyskusje biznesowe z Mateuszem B. pseudonim Wściekł Wilk!
 

Skąd czerpiesz motywację do prowadzenia biznesu? Czy możesz polecić jakieś sposoby na ładowanie baterii?

 
Czysta ambicja. Lubie życie minimalistyczne, leanowe, więc wielkie szklane biura czy szybkie samochody nie robią na mnie wrażenia szczególnie, że za nimi stoją w większości leasingi i balansowanie na granicy opłacalności.
 
Firma + 2 małych dzieci to wykańczające połączenie. Teraz lecę na oparach. Zapytaj mnie za pół roku jak dzieci pozwolą trochę odespać. Staram się wcześnie kłaść, trenować z trenerem 1-2 w tygodniu. Cieszyć się małymi sukcesami, a porażkami nie tak bardzo przejmować. Firma to nie cukierkowe królestwo tylko ciężka, systematyczna praca.
 

Jakie masz plany co do swojej firmy na najbliższe 5 – 10 lat?

 
Ustalone w excelu!:D
Do 30tki zrealizowałem swoje plany, które miały mi zająć kilka lat dłużej (2 dzieci, mieszkanie, dochodowa firma). W ciągu kolejnych lat chciałbym raczej obierać kierunki i w punktach kluczowych odpowiadać sobie na ważne pytania. Te najważniejsze to czy chcę i potrafię prowadzić globalną kilkuset osobową firmę, czy raczej wolę mały zwinny, bardzo dochodowy 30-40 os. zespół.
 

Co poradziłbyś przyszłym przedsiębiorcom chcącym założyć taki biznes? Na co zwrócić uwagę podczas zakładania firmy w tej branży?

 
Najpierw trzeba zastanowić się co ja chcę robić w firmie: czy ją budować czy być grafikiem samozatrudnionym. Ten wybór diametralnie wpływa na wszystkie dalsze zachowania.
 
Jako freelancer najważniejsze jest znalezienie kilku stałych klientów, aby nie musieć poświęcać czasu na marketing, sprzedaż, zarządzanie.
 
Jeśli chcesz budować firmę, zespół to konieczne jest rozwijanie umiejętności menadżerskich, zarządczych, marketingowych, sprzedażowych i wielu innych.
 
Jakością nie da się wyróżnić, bo są setki osób w Polsce i zagranicą, które zrobią zadanie w tej samej wysokiej jakości za cząstkę stawki.
 
Kluczowe jest budowanie innych wartości: obsługi klienta, jakości sprzedaży.
Nie wiem jak Ty, drogi czytelniku ale ja jestem pod ogromnym wrażeniem. Maciej jest żywym przykładem na to, jak bardzo istotne jest rozwijanie siebie, jako przedsiębiorcy.
 
Chciałbym serdecznie podziękować Maciejowi, za poświęcony czas oraz wylistowane źródła wiedzy oraz porady dla młodych przedsiębiorców.
 
Mam nadzieję, drogi czytelniku, że będziesz czerpać z tej wiedzy garściami.
 
Jeśli masz jakieś pytania do Macieja, tutaj znajdziesz:
 
 
oraz dane firmy rendart:
 
 
 
 
Serdecznie dziękuję za poświęconą uwagę i zapraszam Cię do opowiedzenia swojej historii na łamach bloga scenabiznesu.pl
 
Jeśli ten wywiad przypadł Ci do gustu – udostępnij go proszę w social mediach klikając odpowiednią ikonkę poniżej.
 
 
1584390997

Dołącz do ScenaBiznesu.pl

Otrzymasz bezpłatny egzemplarz e-booka „Strategia pozyskiwania klientów online – SEOoraz liczne, dedykowane materiały – dla naszych subskrybentów.

No Comments Found

Leave a Reply