Na scenie

Jak założyć agencję kreatywną? Wywiad

Hej. Dziś gościmy Olgę Malinowską-Jaźwicką właścicielkę agencji kreatywnej „Be more„. Przeczytaj jak Olga zaczynała swoją karierę, pozyskała pierwszego klienta oraz w jaki sposób rozwija swoją firmę oraz wiedzę biznesową. Zapraszam do przeczytania wywiadu.

1584390997

Dołącz do ScenaBiznesu.pl

Otrzymasz bezpłatny egzemplarz e-booka „Strategia pozyskiwania klientów online – SEOoraz liczne, dedykowane materiały – dla naszych subskrybentów.

Zatem zaczynajmy:)

Powiedz coś o sobie i swojej firmie. Czym się zajmujecie, co oferujecie?

Jesteśmy agencją kreatywną. Na froncie stoję sama, ale mówię „jesteśmy”, ponieważ be more to jeszcze kilka osób, bez których nie byłabym w stanie realizować tylu projektów jednocześnie. W praktyce, pomagamy klientom budować wizerunek w sposób, który bezpośrednio przełoży się na rozpoznawalność ich marki, a w konsekwencji na wzrost sprzedaży. Nasza oferta to działania z zakresu public relations i marketingu. be more organizuje również szkolenia i warsztaty z udziałem Tatiany Mindewicz-Puacz. Uwierz mi, wzięcie udziału w takim spotkaniu realnie wyposaża w narzędzia biznesowe, które umożliwiają efektywne zarządzanie firmą. Jest jeszcze trzecia twarz Olgi. I nie ostatnia (śmiech). To działania społeczne. W tym roku mam przyjemność uczestniczyć w realizacji projektu „Strefa Rodzica. Budimex dzieciom” w obszarze relacji z mediami. Strefa Rodzica to program społeczny realizowany przez firmę Budimex SA, którego celem jest tworzenie dzieciom i rodzicom komfortowych warunków do przebywania w szpitalu.

Skąd pomysł na tego typu biznes? Jaki był początek?

To, co oferuje be more, to po prostu ja. To moje prawdziwe DNA. Decyzja była tak naprawdę wypadkową wielu lat doświadczeń. Przede wszystkim praca dla firm w różnych formatach – od instytucji państwowej, przez firmy prywatne, po korporacje. Bycie z drugiej strony – zlecanie agencjom kreatywnym kolejnych projektów i przyglądanie się z uwagą kolejnym etapom realizacji. Wpływ na decyzję o rozpoczęciu własnego biznesu w tej branży miał również fakt, że dużo osób zwracało się do mnie z prośbą o radę. Ostatecznie, te rady, których udzielałam hobbystycznie, są teraz moją ofertą i sposobem na życie.

Jak wygląda konkurencja? Czy robiłaś badanie rynku? W jaki sposób to zrobiłaś, a jeśli nie to dlaczego?

Public relations, reklama, marketing i rozwój biznesu w szerokim spektrum – to od zawsze leżało w kręgu moich potrzeb, ale też zainteresowań. Siłą rzeczy, korzystałam z usług innych firm z branży będąc jeszcze na etacie, obserwowałam działania, śledziłam rozwój i ciekawostki dotyczące tej społeczności. Konkurencja jest bardzo ważna i widzę w niej pozytywy – mobilizuje do działania, do bycia na bieżąco z nowinkami. Konkurencja nie powinna zniechęcać – w tej branży rynek pomieści każdego, kto jest naprawdę dobrym specjalistą.

Czyli, korzystając z usług (przyszłej) konkurencji badałaś rynek tak?

Tak, choć nieświadomie. Poprzez badanie rynku rozumiem tutaj weryfikację formy przedstawienia swojej oferty. Często jest tak, że będąc specjalistą w swojej dziedzinie nie jesteś świadom, że informacje z pozoru oczywiste należy opisywać. Są one oczywiste dla Ciebie jako specjalisty, dla kogoś innego już niekoniecznie i najprawdopodobniej dlatego ten ktoś szuka wsparcia właśnie u Ciebie.

Jak zdobyłaś pierwszego klienta i kiedy to nastąpiło?

Chodzę na spotkania biznesowe oraz warsztaty. Zawsze na nie chodziłam. Takie spotkania z reguły umożliwiają przedstawienie się w kilku zdaniach. Kiedy podjęłam decyzję o rozpoczęciu własnej działalności, od razu podzieliłam się tą nowiną i… tak właśnie pozyskałam pierwszego klienta.

Ilu teraz klientów miesięcznie obsługuje Twoja firma i kim oni są?

Pracuję projektowo, więc jest to wartość zmienna. Od kilku do kilkunastu firm miesięcznie.

Jakie formy marketingu sprawdzają się w Twojej firmie? Czy testowałaś inne formy reklamy? Jaki był tego skutek?

Pytasz agencję… 🙂 To temat na osobny wywiad. Gdybym jednak miała wskazać najefektywniejszy element marketingu w firmie, to jest to przede wszystkim systematyczna komunikacja z odbiorcami usług.

W jakiej postaci? Mailowo, poprzez bloga, może jakaś inna forma komunikacji?

Poprzez media społecznościowe.

Gdybyś mogła cofnąć czas co zmieniłabyś w prowadzeniu firmy i dlaczego?

Szczerze? Niczego bym nie zmieniła, naprawdę. Doszłam daleko i jest to efekt ciężkiej pracy i determinacji oraz dobrze opracowanego planu.

Słowo klucz – Plan. Masz tutaj na myśli biznes plan czy może coś innego?

Biznesplan. Ja uwielbiam projekty i uwielbiam planować. Regularnie organizuję burzę mózgów, która pozwala na odświeżenie oferty, dostosowanie jej do rynku i aktualnych potrzeb. Zawsze przygotowuję działania do podjęcia z przynajmniej kwartalnym wyprzedzeniem. Dzięki temu jeszcze nigdy nie znalazłam się w sytuacji “…i co dalej?”, ponieważ mam opcję B, C, D…

Jakie trudności napotykasz w trakcie prowadzenia swojej działalności? Czy miałaś jakieś sytuacje kryzysowe, z powodu których chciałaś zrezygnować ze swojego interesu i zająć się czymś innym?

Przez 10 lat pracowałam na etacie, a to skutkuje pewnymi przyzwyczajeniami. Na początku czułam zdenerwowanie łącząc wiele ról – myśląc jednocześnie o księgowości, finansach, sprawach urzędowych, podpisanych umowach, fakturach do wystawienia, terminach płatności podatków, ale i prowadząc negocjacje i tworząc kreatywne plany marketingowe. Ale spokojnie – jest to umiejętność do opanowania. Tak się zastanawiam… nie znalazłam się w sytuacji, która sprawiłaby, że chciałabym przestać iść pod rękę z be more 🙂

Wiadomo, że każdy przedsiębiorca musi się rozwijać. Skąd Ty czerpiesz wiedzę?

Ojej, nie wiem od czego zacząć… To zależy o jaką wiedzę pytasz. Rozwijam się nie tylko w obszarze PR czy marketingu, ale również w obszarze rozwoju osobistego, biznesu (prawo, podatki), a ostatnio nawet statystyki. Tak, dobrze słyszysz (śmiech). Wiedzę czerpię od każdej napotkanej osoby, z książek, z gazet specjalistycznych, ze szkoleń, na które regularnie uczęszczam, no i oczywiście z Internetu – podcasty, webinary…

Możesz polecić kilka miejsc, źródeł wiedzy biznesowej?

Polecam przede wszystkim wystąpienia TEDx. Tam każdy znajdzie coś dla siebie. To krótkie prezentacje, niesamowicie treściwe. 

Podcasty – Rozwój osobisty dla każdego Wojtka Strózika oraz Mała Wielka Firma. 

Osobiście lubię również czytać Forbes i Forbes Women.

Skąd czerpiesz motywację do prowadzenia biznesu? Czy możesz polecić jakieś sposoby na ładowanie baterii?

Czerpiąc wiedzę z wcześniej wspomnianych, czerpię również inspirację. Za każdym razem, gdy coś przeczytam lub usłyszę, wpadam na „kolejny genialny pomysł…”. Ostatnio usłyszałam, że jestem w stanie doszukać się czegoś inspirującego nawet w rozkładzie jazdy (śmiech). Natomiast nie jestem w stanie doszukać się genezy takiej prawidłowości. Ale czy mogę coś polecić? Spacer i świeże powietrze. Za każdym razem, gdy czuję zmęczenie, ubieram adidasy, wkładam słuchawki i idę. Najczęściej słucham wtedy podcastów. Po godzinie lub dwóch wracam z „kolejnym genialnym pomysłem”. Pamiętaj, że do sukcesu zbliża nas ilość podjętych prób, a nie poniesionych porażek.

Jakie masz plany co do swojej firmy na najbliższe 5 – 10 lat?

5-10 lat? Mam nadzieję być bardziej obecna na rynku zagranicznym.

Co poradziłabyś przyszłym przedsiębiorcom chcącym założyć taki biznes? Na co zwrócić uwagę podczas zakładania firmy w tej branży?

Przede wszystkim, należy się wyposażyć w narzędzia/techniki biznesowe. Jak to zrobić? Za pomocą profesjonalnych szkoleń, np.:

Tatiana Mindewicz-Puacz

Jakub B. Bączek

Motywacja to ważna sprawa, ale jeszcze ważniejsza to kompetencje biznesowe, takie jak chociażby umiejętność monetyzowania swoich usług. Uważam, że warto być w stałym kontakcie z innymi przedsiębiorcami. Prowadzenie biznesu to praca na żywym organizmie, ale rady doświadczonych kolegów po fachu mogą nam pomóc zaoszczędzić sporo czasu. Polecam również być na bieżąco z aktualnościami z branży. Choć chyba nie powinnam tutaj używać sformułowania „polecam”. Dobrze, jak poranna lektura jest wpisana w harmonogram, podobnie jak kawa. Połączenie idealne – poranna kawa i poranna prasa (sama praktykuję i z pełną odpowiedzialnością polecam – bardzo miły rytuał).

Ok Olga, serdecznie dziękuję za udzielenie wywiadu. Wiem, że przekazane przez Ciebie wskazówki, informacje oraz doświadczenia na pewno pomogą nie jednemu czytelnikowi kto chce założyć własną agencję kreatywną lub inny biznes.

Jeśli chcielibyście skorzystać z usług firmy Olgi – Be More, możecie się skontaktować bezpośrednio z Olgą poprzez stronę firmową lub media społecznościowe do których linki znajdziecie poniżej.

Facebook

Instagram

Strona www Be More

Jeśli chcecie poczytać o jakimś konkretnym rodzaju biznesu – zapraszam do kontaktu. Z chęcią przygotujemy dla was wywiad z doświadczonym przedsiębiorcom z konkretnej, wybranej branży.

No Comments Found

Leave a Reply