Biznes Marketing Sprzedaż Własna firma

Jak wprowadzić nowy kanał sprzedaży (online) w firmie – 7 wskazówek

Teraz, jak nigdy wcześniej, wiele firm stoi przed etapem wdrożenia nowego kanału sprzedaży. Ściślej mówiąc, kanału online’owego. Zatem:

Jak wprowadzić nowy kanał sprzedaży?

Jakie wyzwania się z tym wiążą?

Na co uważać?

Jak „ugryźć” ten temat? 🙂

Oto 10 wskazówek dla początkujących – i nie tylko:) Zapraszam do lektury.

1584390997

Dołącz do ScenaBiznesu.pl

Otrzymasz bezpłatny egzemplarz e-booka „Strategia pozyskiwania klientów online – SEOoraz liczne, dedykowane materiały – dla naszych subskrybentów.

Jak życie pokazuje nie ma na świecie ludzi którzy znają się na wszystkim dlatego też przy wprowadzaniu w firmie nowego kanału sprzedaży (online’owego) będziemy potrzebowali pracowników, współpracowników lub podwykonawców, a być może wszystkich na raz.

Dlaczego?

Otóż nowy kanał sprzedaży to więcej obowiązków i pracy. Niezależnie od tego w którą stronę zdecydujemy się pójść. A jest ich na prawdę sporo. Tak czy inaczej pracy przybędzie.

Możliwe kanały sprzedaży online – przykłady.

Zacznijmy od najbardziej popularnego. Sklep internetowy. Otóż wiele firm idzie właśnie w tą stronę – w budowę lub kupno sklepu internetowego. JEst to rozwiązanie dobre dla „większych graczy”. Otóż propagowane wszem i wobec posiadanie sklepu internetowego dla małej firmy może być baaardzo niekorzystne, z uwagi na liczne aspekty promocji oraz marketingu – nie do przerobienia dla jednej osoby. Oraz wbrew pozorom wysokie koszty obsługi oraz utrzymania.

Fakt można kupić platformę sklepu internetowego, jednak co dalej? Przecież trzeba ja zainstalować (choć nie zawsze), skonfigurować, wprowadzić asortyment, obsługiwać itp., itd.

W dłuższej perspektywie taki krok może się wydawać opłacalny (a nawet tak i może być) jednak na początku trzeba się mierzyć ze sporymi kosztami i znaczną liczbą obowiązków.

Sprzedaż przez media społecznościowe. O wiele prostsze rozwiązanie dla małych zwłaszcza jednoosobowych firm. Nie generuje ono kosztów a jednocześnie pozwala „poznać klienta” co w dzisiejszych czasach jest bardzo ważne.

Sprzedaż przez bloga. Tutaj temat ma się podobnie do sklepu internetowego jeśli mówimy o marketingu i licznie obowiązków jednak koszty utrzymania choćby listy mailingowej oraz samego bloga są znacznie niższe.

Popularne platformy sprzedażowe takie jak allegro, olx, ebay, amazon. Jest to baaaaardzo ciekawa alternatywa dla osób ceniących sobie prostotę obsługi oraz bezproblemowość. Platformy te oprócz tego, że dają nam miejsce do ogłoszeń to generują jeszcze ruch potencjalnych klientów, który zdejmuje z nas przynajmniej cześć obowiązków reklamowo – marketingowych. To rozwiązanie jest jednym z pierwszych nad którym początkujący przedsiębiorca powinien się pochylić. Głownie dlatego, że świat sprzedaży online baaardzo różni się od świata sprzedaży offline i tak na prawdę trzeba go poznać aby został Twoim przyjacielem 🙂

Sprzedaż przy pomocy landing page i płatnej reklamy. Temat ten jest dość umiarkowanie skomplikowany i kosztowny. Potrzebujesz zoptymalizowanej strony lądowania (landing page) oraz płatnej reklamy w social media lub google ads. Która to będzie kierowała na ową stronę. Na niej możesz pokazać ofertę swojego produktu lub usługi lub może to być początek Twojego lejka sprzedażowego. Wybór zależy od Ciebie 🙂

Ok teraz gdy wiesz już jakie są główne opcje sprzedaży online, zastanówmy się jakie zmiany czekają Twoją firmę oraz na co uważać wdrażając nowy kanał sprzedaży.

Nowy kanał sprzedaży online – wyzwania

Zwiększenie kadry firmy

Niezależnie od tego czy masz jednoosobową działalność czy już zatrudniasz pracowników lub współpracujesz z firmami zewnętrznymi. Przy wprowadzaniu nowego kanału sprzedaży Twoja firma się rozrośnie.

Będziesz potrzebował nowego zespołu (nie zależnie ilu osobowego) do obsługi tego kanału. W związku z tym najważniejsze jest to aby taki zespól był traktowany na równi (pod względem ważności pracy) jak dotychczasowy zespół który realizował sprzedaż offline. Innymi słowy Twoja firma rozrośnie się w szerz. Najprawdopodobniej Ty jako przedsiębiorca będziesz miał więcej osób raportujących do Ciebie = więcej obowiązków. Może się to wydawać trywialne jednak zwłaszcza dla kogoś, kogo firma nie działała online może to być nie lada wyzwanie.

Docelowo idealnie byłoby jakby ten ( i każdy inny)  zespół  w Twojej firmie, był samo-organizującą się jednostka podążającą w kierunku który Ty wytyczysz. Wiem, to jest temat na iny artykuł ale uważam takie zorganizowanie pracy za kluczowe – zwłaszcza przy rosnącej organizacji.

Spójność w oczach klienta

W sytuacji gdy sprzedawałeś tylko offline klienci mieli jeden punkt styku z Twoją firmą. W momencie wejścia w kanał online może się okazać, że Twój handlowiec lub Ty sam oferujesz produkt po 100 zł a tymczasem zapomniałeś zmienić ceną w kanale online i tam ten sam produkt kosztuje 150 zł. Unikaj tego typu sytuacji. Zadbaj o to aby zespoły sprzedające online i offline komunikowały te same ceny, produkty, usługi, wartości oraz cel i misję firmy, co więcej w-  ten sam sposób.

Przygotuj się na wydatki

Pewnie nie jednokrotnie słyszałeś/aś lub czytałeś/aś historię sklepu , bloga lub eksperta który to online zbił fortunę. Nie twierdzę że to nie prawda – wręcz przeciwnie – na pewno tak było jednak musisz pamiętać że to są wyjątki. Takie historie owszem się zdarzają jednak musisz wiedzieć że w Twoim przypadku może być zupełnie inaczej.

Otóż nowy kanał sprzedaży online tak samo jak offline potrzebuje inwestycji. Główna różnica polega na tym, na co  wydasz pieniądze przeznaczone na inwestycje. Np. : Otwierając kolejna placówkę swojego sklepu offline będziesz inwestować w: lokal, meble, asortyment, media, pracownika, sprzęt itp., itd. W przypadku inwestycji w nowy kanał sprzedaży online Twoja  inwestycja będzie zawierała dwie główne rzeczy – platforma ( sklep, blog, landing page, profil w social mediach) oraz reklama i marketing.

Problem w tym, że kwoty inwestycji nie będą od siebie znacząco odbiegały. O ile w przypadku gdy nowy sklep offline Ci nie wyjdzie (nie będzie klientów) będziesz mógł/mogła sprzedać meble i część pieniędzy odzyskasz. W świecie online o wiele ciężej będzie Ci sprzedać Twój sklep, bloga nie mówiąc już o odzyskaniu pieniędzy wydanych na reklamę – a te kwoty potrafią być zatrważające. Dlatego też rozsądnie podejdź do tematu i wydawaj pieniądze z rozwagą.

Długi zwrot z inwestycji

W zależności od tego który kanał sprzedaży online wybierzesz, różna ilość czasu będziesz oczekiwał na zwrot z inwestycji. W przypadku Landing Page i płatnej reklamy mogą to być dni w przypadku bloga oraz sklepu internetowego mogą to być nawet miesiące.

Ograniczony kontakt z klientem

Postęp technologiczny pozwala nam więcej i szybciej sprzedawać jednak należy pamiętać o tym że bez względu na to co i jak sprzedajemy – kupują ludzie i to oni są najważniejsi. Dlatego też nie bagatelizuj obsługi klienta oraz kontaktu z nim. Wręcz przeciwnie rób to jak najczęściej oraz jak najlepiej – klienci się odwdzięczą sami.

Poboczne profity i zyski

Pamiętaj, że gdy zaczniesz działać online Twój biznes zacznie być bardziej rozpoznawalny. Oznacza to, że inwestycja jaką poniesiesz na wdrożenie kanału sprzedażowego online będzie zwracać się w dwójnasób. Jak to rozumieć. Otóż, oprócz wzrostu sprzedaży, możesz zauważyć (i tego Ci życzę) efekt taki, że ludzie zaczną o Tobie (Twojej Firmie) mówić poza Twoimi dotychczasowymi kręgami. Docelowo możesz stać się synonimem w branży. Np.: tak jak buty sportowe to adidasy 🙂

Utrudniona analityka

O ile teraz, ze względu na to że sprzedajesz offline jesteś w stanie powiedzieć ile osób kupuje u Ciebie korzystając z tego kanału sprzedaży o tyle w momencie wejścia do świata online może się zdażyć ze te wartości zostaną zachwiane. Dlaczego? Otóż część klientów przeczyta o Tobie w sieci a po zakupy przyjdzie osobiście. Wtedy będziesz mieć trudność z oszacowaniem efektywności danego kanału sprzedaży.

Na ten moment nie musi to być znaczący problem w Twoim biznesie jednak przy większej skali może takowym być.

Serdecznie dziękuję za przeczytanie tego artykułu. Mam nadzieję, że pomógł Ci w Twoich przemyśleniach dotyczących wdrożenia nowego kanału sprzedaży online w Twojej firmie.

Do poczytania 🙂

1584390997

Dołącz do ScenaBiznesu.pl

Otrzymasz bezpłatny egzemplarz e-booka „Strategia pozyskiwania klientów online – SEOoraz liczne, dedykowane materiały – dla naszych subskrybentów.

No Comments Found

Leave a Reply