Biznes Finanse Własna firma

Budżet firmowy – jak zrobić to dobrze?

W dzisiejszym artykule opiszę Ci jakie podejście zastosować do finansów w firmie. Pokażę Ci jak zupełnie od podstaw zaprojektować budżet firmowy oraz jakie kroki poczynić aby nie „utopić” firmy nawet gdy sprzedaż nie będzie na zadowalającym poziomie przez dłuższy okres czasu – nawet kilka miesięcy. 
 
Zobaczysz też jak poukładać swoją firmę tak aby na samym budżecie zwiększyć jej zyski (bez inwestowania w marketing), TAK to jest jak najbardziej możliwe i wcale nie jest trudne! Ciekawy / Ciekawa? Mam nadzieję że tak, zatem nie przedłużam i zachęcam do czytania.
1584390997

Dołącz do ScenaBiznesu.pl

Otrzymasz bezpłatny egzemplarz e-booka „Strategia pozyskiwania klientów online – SEOoraz liczne, dedykowane materiały – dla naszych subskrybentów.

Zacznijmy kilku danych statystycznych dotyczących sektora biznesowego w Polsce.
 
Rynek biznesowy w Polsce – jak to wygląda.
 
Z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości PARP za 2016 rok wynika że w Polsce jest około 1 840 000 wszystkich firm z czego 96% to mikro firmy a 99% to mikro i małe przedsiębiorstwa, jak wygląda to w ujęciu liczbowym? Zobacz poniżej:
 
  • 1 760 000 – mikro firmy (zatrudniają do 2 pracowników, najczęściej to właściciel + jedna osoba)
  • 59 200 – małe firmy (zatrudniają około 21 pracowników)
  • 15 200 – średnie firmy (zatrudniają około 104 pracowników)
  • 3 400 – duże firmy (zatrudniają średnio 840 pracowników)
Łącznie daje to liczbę 15 000 000 zatrudnionych w firmach osób w całym kraju. Jak natomiast wyglądają średnie wydatki na nowo założoną firmę w pierwszym roku jej działania?
 
  • mikro firma – 17 000 zł
  • małą firma – 329 000 zł
  • średnia firma – 2 319 000 zł
  • duża firma – 291 680 000 zł
Co prawda średniej i dużej firmy jeszcze nie miałem przyjemności zakładać jednak z dwoma pierwszymi wartościami jestem w stanie się zgodzić w 100%.
 
Hmm a jak wygląda stopa przeżycia polskich firm w odniesieniu do czasu istnienia na runku.
 
  • 87% firm przetrwa minimum rok
  • 68% firm przetrwa minimum 2 lata
  • 54% firm przetrwa minimum 3 lata
  • 46% firm przetrwa minimum 4 lata
  • 41% firm przetrwa minimum 5 lat
To zatrważający wynik – aż 59 firm ze 100 założonych nie przetrwa 5 lat. Z czego to wynika? 
 
 
Z braku umiejętności zarządzania budżetem, co za tym idzie z braku pieniędzy na bieżącą działalność.
 
Tak wiem, to dość odważne stwierdzenie, ale zastanówmy się nad nim chwilę. Czy brak pieniędzy to aby nie jeden z kluczowych czynników który wpływa na rentowność (przetrwanie firmy), otóż tak!
 
To brak pieniędzy powoduje zamykanie firm, nie widzi misie właściciela czy pogoda w danym mieście, każdy zakłada firmę po to aby zarabiać a nie dla idei.
 
Brak pieniędzy na bieżącą działalność operacyjną firmy nie jest problemem powodowanym tym, że nie ma pieniędzy na rynku, wręcz przeciwnie te pieniądze są ale…
 
Przedsiębiorcom brakuje umiejętności w sprawnym zarządzaniu finansami.
 
Brakuje im swoistego planu jak zarabiać pieniądze, jak je kumulować oraz co najważniejsze jak zarządzać tymi pieniędzmi. Wynika to z kolejnego braku.
 
Braku umiejętności zarządzania małym biznesem.
 
Nikt nie uczył przedsiębiorców tego jak prowadzić firmę, jak nią zarządzać. Wszystko co potrafią nauczyli się sami, często poprzez nie tanie błędy popełnione na swojej firmie. W wielu przypadkach dochodzi jeszcze błoga nieświadomość przyszłości, która objawia się brakiem planu działania. W większości przypadków przedsiębiorcy żyją sobie z dnia na dzień od zlecenia do zamówienia 😉, nie zastanawiając się (często dla tego że nie mają czasu) nad tym co będzie za 3, 4, 5, 12 miesięcy. 
 

Jak zatem zadbać o budżet firmowy?

 
Przede wszystkim go spisz! Zrób tabelkę w excelu z podziałem wierszy na 3 sekcje:
 
  • koszty stałe – nie zależą one od obrotu. To mogą być koszty najmu lokalu, Koszty telefonów, Koszty internetu, koszty zatrudnienia pracownika, koszty księgowości, koszty środków czystości do biura, koszty obsługi marketingowej itp. Ważne jest aby tutaj były koszty nad którymi możesz zapanować, koszty o których wiesz że je zapłacisz w każdym miesiącu prowadzenia działalności. Oczywiście mogą się one różnić 5-7% w stosunku miesiąc do miesiąca.
  • koszty zmienne – zależą od obrotu, Tutaj wpisujemy wszystkie koszty które zmieniają się w zależności od tego ile towaru lub usług sprzedajemy. Ważne! Koszty zmienne powstają tylko wtedy kiedy sprzedajesz. W tych wierszach możesz zanotować takie rzeczy jak: materiały do produkcji, towary handlowe, prowizje, itp.
  • przychody – wszystkie rzeczy które przynoszą zyski do twojej firmy. 
 
Po uzupełnieniu tej tabelki, gdy już złapiesz te wszystkie informacje w jedno miejsce. Gdy już będziesz wiedział jakiej wielkości masz koszty stałe a jakiej zmienne. Z biegiem czasu zrób jedną rzecz:
 
 
Optymalizuj koszty. Przenieś koszty z sekcji kosztów stałych do sekcji kosztów zmiennych.
 
Nie jasne. Już tłumaczę o co tutaj chodzi.
 

Przykład 1:

Na potrzeby działalności swojej firmy wynajmujesz biuro za które płacisz 3000 zł / mc. Zastanów się czy nie warto zoptymalizować tego kosztu i kupić takiego biura, gdzie na przestrzeni np.: 10 lat takie biuro będzie już Twoją własnością, gdzie rata będzie wynosiła np.: 2600 zł/ mc.
 

Przykład 2:

Zatrudniasz osobę na umowę o pracę której płacisz 6000 zł brutto. Taki pracownik na rękę otrzyma ~ 4 247 zł a Twoja firma płaci za niego ~ 7 228 zł. Więc może taka osoba wolałaby przejść na działalność gospodarczą z kwotą 6 000 zł netto na FV? Ty optymalizujesz koszty firmowe bo wynagrodzenie tego pracownika faktycznie będzie Cię kosztowało 6000 (VAT sobie odliczysz) a i on będzie zadowolony bo do ręki dostanie znacznie więcej niż na etacie?
 

Przykład 3:

A może rachunki za energię elektryczną dało by się obniżyć wymieniając żarówki  na energooszczędne?
 
Do puki nie spiszesz swoich wydatków z podziałem na stałe i zmienne nie wychwycisz tego typu niuansów. Warto się temu przyjrzeć.
 
Ok omówiliśmy sobie koszty a jak podejść do zysków? Już wyjaśniam.
 
Otóż jeśli prowadzisz biznes gdzie możesz identyfikować klientów i ich zakupy – zrób to. Niech każdy klient będzie osobnym wierszem a kolumna kolejnym miesiącem w twojej firmie. Zobaczysz dzięki temu ile średnio w miesiącu klient zostawia pieniędzy w Twojej firmie. Może warto przejść z nim na układ abonamentowy? 😃
 
Jeśli natomiast nie możesz zidentyfikować klientów w swoim biznesie zapisuj rozkład zysków per produkt. Może dałoby się zrobić jakiś up-selling / cross-selling?
 
Ważne jest abyś wiedział jakie zyski przynosi Twoja firma w danym miesiącu w rozbiciu klienckim/produktowym. To pozwoli ci ulepszyć linię produktową oraz przewidzieć na jakie zyski możesz liczyć w każdym kolejnym miesiącu.
 
Dlaczego warto to robić? Aby zwiększać zyski! Pamiętaj:
 
Zysk = Przychody (sprzedaż towarów i usług) – Koszty (suma kosztów stałych i zmiennych)!
 
Jak widać z tego wzoru nie tylko same zwiększanie sprzedaży przynosi zyski do Twojej firmy. Dzieje się tak samo gdy optymalizujesz koszty.
 
Prezes CCC powiedział kiedyś, że największe ucieczki udają się tylko wtedy gdy jest trudno (CCC sponsorowało kolaży).
 
W odniesieniu do biznesu oznacza to tyle, że w momencie gdy masz budżet który planujesz, którego pilnujesz i który systematycznie analizujesz – gromadzisz większą ilość pieniędzy. W momencie kiedy przyjdzie kryzys konkurencja będzie zwalniała pracowników – ty możesz ich nabyć 40% taniej. Gdy konkurencja nie będzie miała pieniędzy na reklamę, ty możesz w nią zainwestować bo będziesz pracował na niższych – zmiennych kosztach. 
 
A poniżej lista kilku punktów podstawowej higieny finansów firmowych.
 
  • osobne konta bankowe. Jedno firmowe drugie prywatne.
  • wypłacaj sobie pensje każdego pierwszego dnia miesiąca. Zobacz jakie miałes wydatki na życie w ostatnim roku podziel przez 12 i to będzie Twoja pensja – możesz przelać sobie 5-10% więcej ale na pewno nie mniej.
  • raz na kwartał, raz na pół roku, wypłacaj sobie premię od zysków. Nie o to chodzi abyś pracował we włąsnej firmie tylko za pensję tak jak odbywa się to na etacie. Dlatego też ta premia jest tak ważna. Uwaga premię wypłacasz tylko wtedy jeśli firma jest nad kreską rachunku zysków i strat, czyli tylko wtedy gdy zarabia i coś zostaje po odjęciu wszystkich kosztów.
    • bardzo fajnym przykładem jest VAT na osobne konto i jego wypłata dla siebie na koniec roku 😃 ale o tym w innym artykule 🙂
  • posiadaj poduszkę finansową w firmie. Postaraj się aby zawsze!!! na koncie firmowym były pieniądze na przynajmniej rok pokrycia kosztów jej działania. Pozwoli Ci to uchronić się przed okresem gdy nie będziesz mieć przychodów a koszty będą na tym samym poziomie.
  • Planuj wydatki i przychody na kilka miesięcy do przodu z uwzględnieniem ich wzrostu lub nie. Chodzi o to abyś wiedział czy możesz pozwolić sobie na zwiększenie wydatków na marketing czy nie. Sytuacja finansowa w Twojej firmie musi być jasna i klarowna.

To by było na tyle w tym artykule. Jeśli temat finansów firmowych wam się spodobał – dajcie znać w komentarzu poniżej.

pozdrawiam i jak zwykle nieograniczonych wzrostów życzę 🙂

1584390997

Dołącz do ScenaBiznesu.pl

Otrzymasz bezpłatny egzemplarz e-booka „Strategia pozyskiwania klientów online – SEOoraz liczne, dedykowane materiały – dla naszych subskrybentów.

No Comments Found

Leave a Reply